Gură de oxigen pentru „fata bătrână“ a industriei de apărare
După ce, ani buni, a fost lăsat la limita subzistenţei, fostul şantier militar primeşte un ajutor nesperat de la Executiv. Prin hotărâre de Guvern, a fost aprobată mărirea schemei de personal la Şantierul Naval Mangalia. Potrivit actului normativ, bugetul de venituri şi cheltuieli al unităţii este rectificat până la suma de 3,06 milioane de lei venituri totale estimate şi cheltuieli de 3,046 milioane de lei. În acelaşi timp, numărul de personal al şantierului a fost suplimentat cu 35 de salariaţi, după ce ani buni unitatea a funcţionat doar cu câţiva angajaţi TESA, plus paznicii. În ultimii ani, şantierul a funcţionat doar pe pierdere şi nu din vina conducerii, ci pur şi simplu pentru că responsabilii din Ministerul Economiei nu au dat doi bani pe acest activ. Tentativele de privatizare au fost destule, rezultate, însă, zero. Mai rău este că printre „curtezanii“ companiei româneşti s-au numărat nume mari din domeniu, precum germanii de la Lurssen, care în 2008 au încercat un „mariaj“ care s-a dovedit a fi, până la urmă, nefericit, şi mai recent Shlomo Group, investitor din Israel specializat în construcţia de vedete militare rapide. Discuţiile s-au purtat în această vară, pe vremea când Varujan Vosganian avea frâiele economiei în mână, iar posibila afacere a murit odată cu debarcarea lui de la minister.
Din 2004 până în 2010, Şantierul Naval Mangalia a funcţionat pe pierdere. Şi nu orice fel de pierderi, ci de ordinul milioanelor de lei. Valoarea totală a pierderilor înregistrate în aceşti ani se ridică la aproape 10 milioane de lei, situaţie în care orice investitor privat cu scaun la cap ar fugi mâncând pământul. Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu şantierul anul viitor şi, mai ales, dacă acest ultim colac de salvare dat de către Executiv va însemna ceva.
Darius MARTINESCU
Gură d