Daca aveti impresia ca prin cresterea salariului minim vi se da ceva, atunci este doar o impresie. In realitate vi se ia. O recunosc toate autoritatile, de la Guvern la Presedinte. Cresterea salariului minim va aduce in 2014 la bugetul de stat o suma neta estimata de 314 milioane de lei, adica aproape 0,4% din suma colectata de stat prin impozitul pe venit si contributiile sociale, adica 0,15% din veniturile bugetare. Pare putin dar, cum ziceam, se ia, nu se da, scrie Bogdan Glavan pe blogul lui.
Daca este sa facem comparatie cu acciza la carburanti atat de discutata in ultima vreme, efectul cresterii salariului minim este echivalent cu suplimentarea accizei cu 1-2 eurocenti pe litru. Cu diferenta urmatoare, foarte importanta: acciza la benzina o platesc atat consumatorii (cei care se plimba) cat si producatorii (cei care transporta), in vreme ce cresterea salariului minim este suportata integral de producatori.
Tot nu v-am convins? Hai sa privim aceasta problema din alta perspectiva, comparand salariul minim cu productia creata in medie de un individ. Cu cat salariul minim este mai ridicat in comparatie cu productia medie, cu atat interdictia impusa de guvern este mai relevanta - adica mai apasatoare asupra mediului de afaceri. Va propun asadar sa vedem cum stam in raport cu alte tari
Datele Eurostat arata ca, desi Romania are unul din cele mai scazute salarii minime din UE (doar bulgarii au un salariu minim mai mic), daca il raportam la PIB/locuitor vedem ca lucrurile se schimba radical: Romania are un salariu minim mare, chiar foarte mare. De pilda, SUA - tara unde a studiat consiliera PM Ioana Petrescu, o avocata a cresterii salariului minim - are un salariu minim foarte scazut.
Pe romaneste, americanii produc multa valoare, iar in raport cu aceasta valoare (sau cu veniturile lor) salariul minim se situeaza la un nivel