Vom analiza în cele ce urmează 3 cazuri în care intervine necesitatea ajustărilor în materie de taxe şi impozite. Articolul a fost realizat în urma discuţiilor cu Elena Rădulescu, de la firma Conta Rădulescu.
1. O societate neplătitoare de TVA, devine plătitoare de TVA prin exercitarea opţiunii sau depăşirea plafonului de 65.000 euro. În perioadă când societatea a fost neplătitoare a emis unele facturi pe care în prezent este nevoită să le storneze. Ce se întâmplă cu TVA-ul ?
Necesitatea stornării facturilor intervine în următoarele cazuri:
- stornarea unei facturi (total sau parţial), având în vedere că serviciile facturate anterior nu vor mai fi prestare, sau bunurile pentru care s-a facturat un avans, nu vor mai fi livrate.
- stornarea unui avans, încasat şi facturat anterior, şi facturarea contravalorii bunurilor livrate sau serviciilor prestare.
- returul sau refuzul mărfurilor livrate (total sau parţial), însoţit şi de returul fizic al bunurilor.
În asemenea cazuri, se va emite o factură cu semnul minus, mentionandu-se şi TVA-ul aferent cu semnul minus pe factură. Această factură este denumită "factură de storno" şi va aplica acelaşi regim fiscal ca şi cel aplicat la data facturii iniţiale. Astfel chiar dacă în momentul stornării societatea nu mai este plătitoare de TVA, se va emite o factură de storno, respectând acelaşi regim şi cotă, aplicate la emiterea facturilor iniţiale. Pentru a evidenţia aceste sume de recuperat în decontul de TVA, se va întocmi formularul 307, până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a efectuat stornarea, serviciilor/avansurilor.
2. O societate nu mai aplică TVA la încasare prin depăşirea plafonului de 2.250.000 lei, cum procedează cu TVA-ul neexigibil aferent facturilor emise neîncasate, înainte de a depăşi acel plafon?
Având în vedere că începând cu 2014, nu va mai exista obli