Scris de Călin Corpaş - Societatea locală de transport din Oradea se laudă cu un centru de cercetare în premieră pentru România şi Ungaria.
Directorul OTL, Csuzi Istvan, este mândru că are deja o „moştenire” la OTL: centrul de cercetare mecatronică, unde vor fi reparate roţile tramvaielor. Fie ele noile Siemens sau bătrânele Tatra.
Împreună cu viceprimarul Ovidiu Mureşan şi cu şeful Direcţiei de Primărie ce se ocupă cu fondurile externe (DMPFI), Marius Moş, Csuzi a tăiat, ieri, panglica inaugurativă a centrului din depoul OTL.
Proiectul a demarat în toamna anului 2010, finanţarea fiind asigurată de OTL şi Primărie, dar şi prin fonduri nerambursabile (83% europene, 17% bugetul de stat). Acestea din urmă a reprezentat 7 milioane de lei, dintr-o valoare totală a proiectului de 18 milioane de lei noi. La inaugurarea de ieri, profesorul universitar Ioan Felea a prezentat echipamentele achiziţionate, vorbind şi despre importanţa acestui centru de cercetare, pentru creşterea calităţii învăţământului superior orădean.Strungul-minune
Piesa de rezistenţă a proiectului: achiziţionarea unui strung mobil în valoare de 1,33 milioane de euro, de la compania germană Hegenscheidt GmbH. Csuzi este încântat de acesta, spunând că îşi va amortiza investiţia inclusiv prin închierea sa către CFR şi către alte societăţi de transport din ţară. „Un strung fix ar fi costat circa 900.000 de euro. Pentru diferenţa aceasta de bani, am optat pentru cel mobil, pentru a putea oferi astfel de servicii şi altora, contracost. Cu acest echipament se pot strungi inclusiv locomotive”, spune Csuzi, care estimează amortizarea investiţiei totale de la centrul de mecatronică în circa 15 – 20 de ani. Aceasta fără a ţine cont că, parţial, investiţia a fost suportată din fonduri nerambursabile. Un avantaj al existenţei acestui centru este timpul în care vor fi ajustate roţile tramvaielor, ce