În ultimele zile, atenţia presei a fost concentrată pe taxa suplimentară de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi, pe care guvernul vrea să o impună, începând cu anul viitor.
O taxă care va genera, speră autorităţile, venituri suplimentare la bugetul de stat de aproximativ 600 de milioane de euro. Explicaţia introducerii noii taxe, furnizată de primul ministru Victor Ponta, a fost iniţial legată de necesitatea finanţării infrastructurii. Bani pentru drumuri şi autostrăzi. Însă, ulterior, Liviu Voinea, ministrul delegat pentru buget, a explicat că banii nu vor merge direct către infrastructură, ci spre bugetul de stat, şi că noua taxă a fost convenită cu FMI, pentru a acoperi gaura din încasări. Tot el a recunoscut, pentru Pro Tv, că bugetul ar fi putut fi construit şi fără această taxă, dar, în final, banii ar fi trebuit luaţi de altundeva, pentru că o creştere a deficitului nu poate fi luată în discuţie.
Preşedintele Traian Băsescu a declarat public că este împotriva noii taxe, pentru că nu a fost introdusă pentru îmbunătăţirea infrastructurii, ci pentru susţinerea pomenilor electorale şi că va afecta creşterea economică. În consecinţă, a propus tăierea acestor cheltuieli, ameninţând că, în caz contrar, va retrimite proiectul de buget în parlament. În horă au intrat şi transportatorii, care au declanşat o grevă la nivel naţional, iar situaţia a escaladat. Poate că vă întrebaţi - la ce bun atâta război pentru 7 eurocenţi pe litru? Par un fleac! Ei bine, nu sunt un fleac. În primul rând, preţul carburanţilor nu va creşte cu 7 eurocenţi, ci aproximativ cu 10%, adică, raportat la preţurile de anul acesta, cu aproximativ 50 de bani pe litru. Bani din buzunarul nostru. Aşa am putea ajunge să plătim pentru benzină şi motorină mai mult decât unele state din Europa care, în treacăt fie spus, stau, financiar, mai bine decât noi.
Dar prob