Italia numara aproape 400 de santiere neterminate si care au costat contribuabii 1,5 miliarde de euro. Uniunea Europeana ameninta sa ceara restituirea fondurilor alocate pentru infrastructura nefinalizata.
Pentru italieni, spectacolul este unul obisnuit: aici, un edificiu construit pe jumatate, dincolo scheletul unui pod, iar ceva mai departe o autostrada care se termina in .... gol. Dar este pentru prima data cand guvernul de la Roma publica o lista oficiala a lucrarilor neduse niciodata pana la capat. Sunt peste 400 de astfel de santiere si, de-a lungul anilor, ele au costat contribuabilii italieni mai mult de 1,6 miliarde de euro.
Ideea acestui recensamant apartine statului, in special cabinetului premierului Mario Monti, care a instituit, in 2011, un registru al acestor santiere. Botezat Sistem informatic de monitorizare a lucrarilor nefinalizate si gestionat de Ministerul infrastructurilor si transporturilor, acest studiu a fost perfectionat in cursul acestui an.
Tabloul cimitirului banilor publici este variat. Scoli si spitale, alaturi de cazarmi si centre sportive. Mai sunt strazi, tuneluri, gari... Uneori, lucrarile initiate de stat sau de colectivitati locale, au demarat cu dificultate. In alte cazuri, au mai ramas cateva detalii de retusat pentru ca locuitorii sa se poata bucura de structurile pe care le finanteaza: numai testele finale, spre exemplu.
Ce blocheaza utilizarea infrastructurilor, care asteapta, uneori, decenii pentru ultimele finisaje? Cauzele pot fi numeroase. In cele mai multe dintre situatii de vina este sistemul birocratic sau functionarea defectuoasa a administratiilor. Nu trebuie uitate, de asemenea, cutremurele de pamant sau falimentul intreprinderii care a castigat lucrarea. Fara a mai pune la socoteala eventuala responsabilitate a crimei organizate...
Bine, bine, s-a intocmit aceasta lista, dar ce s