Retehnologizarea navelor strategice, între 20 şi 50 de milioane de euro
În plină controversă privind privatizarea CFR Marfă, Sucursala Feribot Agigea împlineşte al cincilea an de inactivitate. Cu navele legate la uscat, fără bani şi orizont, CFR Ferry Boat trece în 2014 fără nici o speranţă. Potrivit ultimului raport al ministerului de resort, cel mai ieftin deviz pentru repunerea în exploatare a celor două feriboturi inactive se ridică la 10,5 milioane de euro pentru fiecare navă. Acestea sunt costurile estimate numai pentru înlocuirea motoarelor principale, fără a pune la socoteală restul instalaţiilor de bord şi nici cea de propulsie. Dacă se optează pentru „sistemul azimutal Wartşila“, ultima tehnologie în domeniu, care presupune modificarea şi a altor componente, printre care reconstrucţia pupei navei, devizul sare la 51 de milioane de euro pentru ambele nave. Potrivit aceluiaşi raport, în prezent, cheltuielile agenţiei feribot se ridică la peste 8.000.000 de lei, bani asiguraţi de la bugetul de stat.
Feriboturile „Eforie“ şi „Mangalia“ nu au mai ieşit de peste cinci ani pe mare, din cauza expirării actelor de registru şi imposibilităţii agenţiei de a suporta costurile de repunere în exploatare. Un vas a fost legat la chei în 2008, iar celălalt, un an mai târziu. După ce au ruginit patru ani în terminalul de la Agigea, navele au fost mutate într-un cimitir de nave la Constanţa Sud. Anul trecut, echipajele feriboturilor „Mangalia“ şi „Eforie“ au refuzat să participe la manevrele de mutare a navelor din terminalul din Agigea în parcul rece, ca măsură de protest împotriva neacordării drepturilor salariale. În cele din urmă , până la sfârşitul anului trecut, statul s-a achitat de datorii, iar navigatorii au plecat care încotro.
CFR Ferry Boat a fost înfiinţată în anul 2007, printr-o hotărâre de guvern şi funcţionează sub autoritatea CFR Marfă. Na