Preşedintele Băsescu a promulgat ieri seara, cu cîteva minute înainte de miezul nopţii, noua lege a referendumului care stabileşte pragul de 30%. Era termenul limită la care putea să facă asta, conform Constituţiei, adică după zece zile după ce contestaţia lui la adresa noii reglementări a fost respinsă de CCR. În modul acesta, calendarul USL pentru revizuirea Constituţiei în acelaşi timp cu alegerile prezidenţiale de anul viitor e dat peste cap.
Conform legii, turul al doilea al prezidenţialelor de anul viitor nu poate fi dus mai tîrziu de 14 decembrie 2014. Cum Băsescu a promulgat noua reglementare cu cîteva minute înainte de miezul nopţii, e clar că ea poate apărea în Monitorul Oficial cel mai devreme azi, pe 15. Şi cum CCR a stabilit că pragul de 30% e ok, însă numai dacă se aplică după un an de la adoptarea legii, rezultă că, dacă nu mai apar alte artificii între timp, referendumul de revizuire a Constituţiei nu se va putea ţine în acelaşi timp cu prezidenţialele.
Situaţia e stranie din mai multe puncte de vedere:
1. Băsescu e nemulţumit că aglomerarea prezidenţialelor cu revizuirea e un joc interesat al USL, care vrea să revizuiască conform intereselor de moment ale alianţei. Dar este exact ce a făcut şi el prin aglomerarea ultimelor prezidenţiale cu referendumul pentru unicameral. Dacă nu şi-ar fi adus în sprijin demagogia anti-parlamentară a acestuia, Băsescu nu ar mai fi avut al doilea mandat.
2. Măcar Băsescu a pus referendumul în primul tur. Cum ar fi fost cu un referendum în al doilea tur, cum vroia USL? Dacă, prin absurd, se alegea preşedintele din primul tur, se anula revizuirea Constituţiei?
3. S-a rămas cu impresia că suspendarea preşedintelui a fost întoarsă de CCR. Nu, CCR a avut întotdeauna aceeaşi poziţie ca acum, diminuarea pragului e atributul legislativului. Suspendarea a fost contracarată de intervenţia occidental