După ce băncile au interzis telefoanele mobile, canalele electronice de comunicare şi au trimis brokerii în vacanţă forţată, o nouă armă este pusă la înaintare, pentru a evita scandalurile de tranzacţionare: algoritmi care detectează tipare suspecte în discuţiile traderilor, scrie The Wall Street Journal.
Algoritmii analizează orice schimbare sau dereglare în comunicarea dintre traderi, factorii luaţi în considerare variând de la un nivelul de stres din voce, până la referinţe despre mâncare chinezească.
După potopul de scandaluri de tranzacţionare, multe companii din industria IT au oferit băncilor soluţii tehnologice care ar ajuta instituţiile financiare să depisteze activităţi suspecte. Algoritmii filtrează e-mail-urile şi “ascultă” conversaţiile telefonice, pentru a căuta tipare vocale care indică activităţi suspecte.
Chase Information Technology Services, o companie IT, a creat un soft poate să caute expresii precum “manipulare”, “neoficial”, “să nu vorbim pe internet”, si poate detecta când angajaţii fac afaceri.
Software-ul numit Intelligent voice caută de asemenea şi nivelul de stres din vocea traderilor, care este verificat în concordanţă cu traficul de mesaje, pentru a căuta orice ilegalitate. Softul este adaptat cultural: spre exemplu britanicii tind să îşi întrerupă interlocutorii în mijlocul conversaţiei numai când sunt stresaţi, spre deosebire de italieni, care întrerup des în mod normal, spune Nigel Cannings, directorul tehnic de la Chase.
Compania americană SAS calculează scoruri de risc pentru traderi, bazate pe factori precum numărul de tranzacţii anulate, comparativ cu cel al colegilor.
În timp ce software-urile care scanează şi caută probleme sunt încă în stadiu incipient de implementare de către bănci şi instituţii financiare, interesul pentru o astfel de tehnologie creşte rapid.
Băncile iau măsuri