Industria transportului reprezintă circa 10% din PIB, dar acest lucru nu contează pentru Guvern, care doar se preface că ar dori limitarea sau amânarea majorărilor fiscale programate pentru 2014.
Guvernul are nevoie de bani. Pentru buget. Acesta este lucrul cel mai important pentru autoritățile din țara noastră, care se concentrează aproape exclusiv asupra modalităților în care pot stoarce sume de la cei care plătesc deja cam toți banii care sunt apoi cheltuiți de stat. Așa s-a ajuns la acciza de 7 cenți pe litrul de combustibil, la indexarea accizelor cu rata inflației sau, mai recent, la amânarea până la un an a rambursării de impozite și TVA.
Desigur, sunt probleme majore cu toate aceste taxe modificate sau noi. Chiar dacă Guvernul și diferiții reprezentanți ai acestuia încearcă să ne convingă că majorările sunt „spre binele nostru“ sau „nu vor avea niciun impact“, e mai greu să păcălești oamenii, drept pentru care ne-am trezit cu o grevă a transportatorilor care, dacă mai dura două zile, crea probleme serioase în comerț. Probleme sesizate și de Guvern, care a dat înapoi cu o parte dintre măsuri, cum ar fi amânarea aplicării taxei de 7 cenți pe litrul de motorină pentru trei luni. O decizie care ridică semne de întrebare serioase atât asupra necesității introducerii taxei, cât și asupra intențiilor reale ale autorităților.
Scumpirile nu sunt de ajuns
Încasările bugetare la finele lui noiembrie, adică la 11 luni, sunt puțin peste cele bugetate inițial. Adică și-au revenit în ultimele luni, în principal ca urmare a executărilor automate de debite efectuate de ANAF. Amintim de încasările bugetare pentru că acestea au fost principalul motiv al rectificării bugetare de acum câteva luni și al necesității găsirii de noi surse de finanțare pentru bugetul de anul viitor (unde a contat și presiunea FMI, și a Comisiei Europene, c