Documente de stare civilă, certificate de cazier judiciar, adeverinţe medicale eliberate de medicul de familie, adeverinţe de venit, o recomandare de la serviciu şi una de la vecini, angajament, declaraţie de confidenţialitate şi anchetă socială. Sunt documentele şi demersurile pe care trebuie să le facă cei care vor să se implice în campania „Ia-mă acasă de Crăciun!”, iniţiată de TVR şi Ministerul Muncii.
Numărul mare de documente şi demersuri necesare pentru a putea lua acasă, de Crăciun, un copil din centrele de plasament face ca o bună parte dintre cei care şi-ar fi dorit să facă acest gest să renunţe pe parcurs. Potrivit directorului Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sălaj, Violeta Milaş, aproximativ 20 de persoane s-au interesat, direct, la sediul direcţiei, ori telefonic, în legătură cu procedurile pe care le au de îndeplinit, însă doar două persoane au depus, efectiv, formularele completate şi sunt în curs de parcurgere a celorlalte etape de verificare, inclusiv prin anchetă socială.
„Poate părea absurd că cerem atâtea hârtii, dar pentru noi este foarte important să avem informaţii despre aceste familii. Noi răspundem pentru copiii aceştia şi nu putem să-i dăm oricui. Dacă dânşii nu vor să facă hârtii, asta e! Eu pe poveşti nu pot să dau copiii”, spune Violeta Milaş. Potrivit directorului, mai multe familii din Sălaj iau copii acasă, de sărbători, de mai mulţi ani, înainte să fi existat această campanie a Ministerului Muncii şi aceştia au de adus, în fiecare an, acelaşi volum de documente. „S-au învăţat deja şi vin cu dosarul gata făcut. Cine vrea cu adevărat să ia un copil acasă de sărbători nu se împiedică în hârtii”, spune Milaş.
Potrivit directorului DGASPC Sălaj, aproximativ 30 de copii ar putea fi luaţi, de Crăciun, acasă de familiile care îşi doresc acest lucru. „În centrele de plasament din judeţ av