Vom analiza în cele ce urmează 3 cazuri în care intervine necesitatea ajustărilor în materie de taxe şi impozite după schimbarea statutului fiscal al firmei. Articolul a fost realizat în urma discuţiilor cu Elena Rădulescu, de la Conta Rădulescu.
1. O societate neplătitoare de TVA, devine plătitoare de TVA prin exercitarea opţiunii sau depăşirea plafonului cifrei de afaceri de 65.000 euro. Ce se întâmplă cu facturile deja emise?
În perioada când societatea a fost neplătitoare a emis unele facturi pe care în prezent este nevoită să le storneze (stornarea reprezintă o operaţiune similară anulării, dar care presupune întocmirea unei alte facturi identice celei care se stornează, dar cu toate valorile pe minus, n.n). Se va emite deci o factură „de storno” menţionându-se TVA-ul aferentă cu semnul minus pe factură. Pentru a evidenţia aceste sume de recuperat în decontul de TVA, se va întocmi formularul 307, până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a efectuat stornarea, serviciilor/avansurilor.
2. O societate nu mai aplică TVA la încasare prin depăşirea plafonului de 2.250.000 lei (firmele care au cifra de afaceri sub această valoare trebuie să aplice TVA la încasare, n.n), cum procedează cu TVA aferentă facturilor emise şi neîncasate, înainte de a depăşi acel plafon?
Având în vedere că, începând cu 2014, nu va mai exista obligaţia aplicării sistemului de TVA la încasare, mai multe societăţi care vor solicita ieşirea din acest regim (fără să depăşească plafonul de 2.250.000 lei) se vor confrunta cu această situaţie.
În cazul facturilor emise înainte de data ieşirii din sistemul de TVA la încasare, neîncasate la data schimbării regimului de impozitare şi care vor fi încasate ulterior, TVA va deveni exigibila, respectiv de plată la data încasării, dar nu mai târziu de împlinirea termenului de 90 zile de la data emiterii factur