Achiziţiile persoanelor juridice reprezentau 74% din totalul vânzărilor pieţei auto în primele 10 luni ale anului (programul „Rabla“ s-a derulat între lunile iulie şi octombrie) şi urcaseră la 81% doar în noiembrie. În acest an piaţa auto va avea un declin de 7-8%.
Fără o bulă a creditului în spate şi o percepţie mai bună a consumatorilor privind starea economiei, vânzările de autovehicule noi continuă să scadă. În primele 11 luni declinul era de 8,1%, la aproape 74.000 unităţi, potrivit ultimului raport APIA, iar declinul estimat pentru întregul an era de 7-8%. Pe segmentul autoturismelor, cifrele arată un pic mai bine: reducere de „numai” 7,2%, la 62.000 unităţi. A doua observaţie este că influenţa programului Rabla este tot mai limitată. Achiziţiile persoanelor juridice (firme private, instituţii ale administraţiei etc) reprezentau 81% din total în noiembrie (o lună fără programul Rabla) şi nu mai mult de 74% în primele 11 luni, incluzând deci intervalul iulile-octombrie în care programul a fost operaţional. De altfel, reprezentanţii APIA au propus la începutul lunii sistarea programului în 2015 şi înlocuirea acestuia cu alte măsuri de susţinere a achiziţiei de autoturisme noi. În acest an au fost achiziţionate prin programul Rabla aproape 11.000 de autoturisme noi. Rezultatele din 2013 sunt modeste raportat la vânzările din alţi ani-de pildă în 2011 se vindeau 22.000 de autoturisme prin programul Rabla iar în 2010 peste 62.000 de unităţi.
Şi pe plan european se remarcă o evoluţie negativă a principalelor pieţe pe ansamblul primelor 11 luni din 2013, astfel: Franţa -6,9%, Italia -7,7%, Germania -4,9%).
„Autohtonele” au tot mai mare căutare
Raportul APIA arată că vânzările de autoturisme din producţia naţională au înregistrat creşteri importante faţă de 2012, la 11 luni fiind înregistrat un plus de 8,5%, comparativ cu vânzările mărcilor din