Numarul de nasteri din Romania a scazut in medie cu 10% pe an din 2009 pana in prezent. Cu toate acestea, recoltarea celulelor stem nu a pierdut teren, ba dimpotriva a luat avant ca urmare a unor strategii manageriale menite sa atraga tot mai multi clienti.
Este si cazul liderului de piata-Cord Blood Center Medical-companie care a raportat in ultimii 4 ani o crestere substantiala a numarului de clienti, ajungand in prezent la peste 65.000. „In 2013, numarul de nasteri, la nivel national, a inregistrat o usoara scadere. Astfel, in perioada ianuarie-septembrie, in Romania s-au nascut 145. 379 copii, cu 4% mai putini decat anul trecut. Cu toate aceastea, numarul de familii care au decis sa apeleze la noi pentru recoltarea de celule stem a crescut, lucru care pozitioneaza Cord Blood Center pe primul loc in topul companiilor de celule stem din Romania ca numar de clienti. Compania isi pastreaza astfel pozitia de lider pe acest segment de servicii , cu o cota de piata estimata de 50%” a declarat dr Tudor Panu, directorul general al Cord Blood Center Medical Romania.
Cifrele arata ca, in 2013, au apelat la serviciile CBC 10% dintre mamele care au nascut in Bucuresti si 3% dintre mamele din restul tarii: Transilvania 3%, Oltenia 3%, Dobrogea, Moldova si Banat: 2%. Aceasta in conditiile in care, la nivel national circa 5% dintre famiile cu un nou nascut recolteaza celule stem la nastere. Un nivel destul de ridicat comparativ cu media europeana de 2-4%.
Dr Tudor Panu sustine ca, planificarea unei nasteri este in stransa legatura cu situatia socio-economica. In plus, Romania are cea mai mare rata de infertilitate din Europa pe sectorul de varsta 25-35 de ani, circa o treime din cupluri avand probleme în conceperea unui copil. Astfel, piata celulelor stem este puternic influentata de natalitate, de gradul de informare corecta a populatiei asupra benefici