Ministerul Transporturilor propune reducerea unor amenzi aplicate transportatorilor rutieri, pe fondul crizei care afectează segmentul de profil, „pilon al dezvoltării economico- sociale“, dar şi din cauză că nivelul ridicat al amenzilor determină un grad scăzut de colectare.
„În contextul actualei crize economice la nivel internaţional, dar şi naţional, este afectat inclusiv transportul rutier, un pilon al dezvoltării economico-sociale, iar aplicarea unor amenzi contravenţionale într-un cuantum foarte ridicat în acest domeniu poate determina eliminarea unor operatori de transport rutier de pe piaţă şi, implicit, scăderea volumului de schimburi comerciale şi a veniturilor aduse de către aceştia la bugetul de stat. S-a dovedit în practică faptul că aplicarea unor amenzi contravenţionale într-un cuantum foarte mare determină un nivel scăzut de colectare a sumelor respective şi o tergiversare a punerii în executare a amenzilor, prin contestarea acestora în instanţă“, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de hotărâre de guvern elaborat de Ministerul Transporturilor pentru modificarea HG 69/2012.
Autorii documentului precizează că şi partenerii de dialog social au solicitat diminuarea amenzilor contravenţionale aplicate pentru încălcările prevăzute în actul normativ în vigoare. HG 69/2012 stabileşte care sunt încălcările prevederilor legislaţiei europene şi naţionale în domeniul transportului rutier, pe care le împarte în „foarte grave“, „grave“ şi „minore“, precum şi cuantumul aferent al amenzilor.
Proiectul iniţiat de Transporturi prevede diminuarea limitelor amenzilor contravenţionale pentru faptele considerate foarte grave de la 14.000 lei - 18.000 lei la 9.000 lei - 12.000 lei. Printre contravenţiile din această categorie se numără efectuarea transportului rutier fără licenţe, cu documente expirate sau suspendate şi cu vehi