Sub presiunea crizei economice şi financiare din Uniunea Europeană, companiile româneşti îşi diversifică exporturile. Una dintre destinaţiile preferate de oamenii de afaceri români este Africa. Există mai multe explicaţii pentru acest fenomen, potrivit ambsadorului Daniel Tănase, şeful direcţiei care răspunde de Africa din cadrul Ministerului Afacerilor Externe. În primul rând, este vorba de faptul că Africa dispune de resurse imense, iar pentru exploatarea lor a început o competiţie globală, la care participă şi România, ca ţară membră a Uniunii Europene. În plus, România are o foarte bună reputaţie în Africa, o reputaţie care a fost construită în perioada comunistă.
O zonă a globului în care suntem competitivi
Daniel Tănase afirmă că, după anul 1990, nivelul relaţiilor dintre România şi statele africane a scăzut, pentru că România a avut ca prioritate integrarea europeană şi cea euroatlantică, însă există o foarte bună bază pentru relansarea acestor relaţii. În total, există circa 50.000 de persoane, membre ale elitelor africane, care au fost educate în România şi care vorbesc româneşte. Unii dintre absolvenţii universităţilor româneşti au ajuns miniştri sau ocupă alte funcţii de decizie în economie şi în politică, iar aceştia sunt prietenii României. Apoi, pe pieţele africane, produsele româneşti sunt foarte competitive, a adăugat Daniel Tănase.
El afirmă că, în anul 2012, volumul schimburilor comerciale a ajuns la 2,5 miliarde de dolari americani. Din acesta, două miliarde de dolari au fost reprezentate de exporturile româneşti.
Adică, România a exportat de patru ori mai mult decât a importat din Africa, ceea ce duce la o balanţă net pozitivă a comerţului exterior românesc, care ajută, într-o oarecare măsură, şi la echilibrarea balanţei comerţului românesc în general. Companiile româneşti au sesizat oportunităţile oferite de Africa, iar