Gabriel Cârlan, managerul Nova Apaserv, susţine că măsurile luate în ultimul timp au început să redreseze operatorul de apă.
Rep.: - De mai mult de un an conduceţi Nova Apaserv. Care este situaţia operatorului de apă în acest moment, din punct de vedere financiar?
G.C.: - Datoriile pe care Nova Apaserv trebuie să le încaseze de la toţi clienţii - casnici, agenţi economici şi instituţii publice se ridică la 13 milioane de lei. Cele mai mari datorii sunt la blocuri, la persoanele fizice, în jur de opt milioane de lei.
- Care a fost reacţia oamenilor atunci când şi-au văzut numele pe site-ul operatorului de apă, atunci când aţi afişat lista datornicilor? Au venit să-şi achite datoriile?
- Bucuroşi nu au fost, dar reacţia mai eficientă, să spunem, prin care s-au încasat mai mulţi bani, a fost atunci când au primit notificări de la firma de recuperare a datoriilor. Mai avem şi cazuri duse în instanţă, în care oamenii nu au plătit apa niciodată, şi aşteptăm finalul proceselor. În funcţie de ce găseşte executorul judecătoresc, mai putem recupera câte ceva. În ce priveşte banii datoraţi de Nova Apaserv, încercăm să facem o eşalonare pentru suma de 6,5 milioane de lei, reprezentând un TVA pe programul ISPA în valoare de 3,5 milioane de lei, plus datoriile la stat. Acestea provin din impozite şi taxe. În sumele acestea sunt incluse foarte mari penalităţi, având în vedere că taxele nu au fost plătite de prin 2010.
- Cum puteţi explica faptul că o societate care vinde apă şi are monopol are o situaţie financiară destul de rea?
- Păi, este destul de rea. Operatorul şi-a început activitatea cu bani puţini, dat fiind că întreg capitalul social a fost de un milion de lei. Imaginaţi-vă că la vremea aceea se încasau două milioane de lei, iar cheltuielile tot pe acolo erau. În mod normal, o societate care se înfiinţează trebuie să aibă un capit