Ambasada României la Madrid a alcătuit un scurt ghid dedicat românilor care lucrează sau doresc să își găsească o slujbă în Spania, după liberalizarea pieței muncii, la 1 ianuarie 2014.
Prima informație utilă se referă la eliminarea necesității de modificare a certificatelor de rezidență: “Menţiunea referitoare la negarea dreptului de muncă, înscrisă în certificatele de rezidenţă, nu va mai produce efecte juridice începând cu 1 ianuarie 2014 şi, în consecinţă, nu influenţează dreptul de acces pe piaţa muncii (angajare)”, se arată în comunicatul remis de misiunea diplomatică.
De asemenea, pentru obţinerea unui certificat de rezidenţă nou, cei angajaţi cu contract de muncă vor prezenta documentul de înregistrare în regimul corespunzător de securitate socială sau contractul de muncă înscris la Serviciul Public de Ocupare (SEPE/INEM). Românii care desfăşoară activităţi lucrative pe cont propriu (autónomos) vor prezenta documentul de înregistrare în regimul corespunzător de securitate socială sau documentul de justificare a stabilirii sediului social prin înscrierea la Registrul Comerţului.
Cetăţenii români care în momentul solicitării preschimbării certificatului nu desfăşoară activităţi legale generatoare de venit trebuie să aducă dovezi clare (conturi bancare, cecuri, proprietăţi, cărţi de credit) că dispun de mijloace de întreţinere suficiente pentru sine şi persoanele aflate în întreţinere. În plus, ei trebuie să aibă şi asigurare medicală. Aceasta nu poate fi înlocuită de cardul european de sănătate.
În ceea ce priveşte înscrierea contractului de muncă la Securitatea Socială, aceasta se poate face şi pe baza documentului naţional de identitate (românesc). În acest caz există obligaţia ca, în maximum 3 luni de la angajare, cetăţeanul să prezinte certificatul de rezidenţă, care se poate obţine, în virtutea existenţei unui contract de muncă. @N