Parlamentul European, Comisia Europeană şi statele membre au ajuns marţi la un acord pentru creşterea concurenţei în sectorul de audit, care prevede obligativitatea pentru companiile listate să schimbe firmele de audit o dată la 10 ani, perioadă care poate fi prelungită o singură dată, relatează AFP
Noile reguli, referitoare la rotaţia firmelor de audit şi limitarea unor servicii oferite de acestea se vor aplica companiilor, băncilor şi asigurătorilor listaţi la bursă.
Problema rotaţiei firmelor de audit a fost, de mai multe luni, unul dintre punctele cele mai sensibile în discuţiile dintre instituţiile europene.
Comisia Europeană a făcut propuneri, în noiembrie 2011, pentru revizuirea unei directive europene referitoare la audit care datează din 2006 şi care a intrat în vigoare în 2008, pentru a pune capăt unui oligopol deţinut de patru mari companii internaţionale, Deloitte, Ernst & Young, KPMG şi PriceWaterhouseCoopers.
Executivul UE a propus o rotaţie la fiecare şase ani, cu o perioadă de patru ani până când o companie să poată apela la aceeaşi firmă de audit. Instituţia a propus prelungirea perioadei de rotaţie la nouă ani, în cazul colaborării cu mai multe firme de audit.
În final, s-a stabilit o perioadă de 10 ani, care să poată fi reînnoită o singură dată, fiind permis ca perioada suplimentară să ajungă până la 14 ani, cu condiţia organizării unei licitaţii de oferte.
Comisarul pentru servicii financiare, Michel Barnier, a afirmat într-un comunicat că acordul permite aprobarea oficială a proiectului, în săptămânile următoare.
În afara perioadei de rotaţie, textul prevede în principal o listă neagră care interzice firmelori de audit să ofere unele servicii companiilor pe care le verifică, pentru a evita conflictele de interese. Această listă se referă în special la consultanţa în domeniul fiscal, servicii l