Statul vrea sa construiasca autostrazi, scoli, gradinite, spitale, inchisori si alte utilitati de ordin public. In acest scop, guvernantii pregatesc, pentru parteneriatele public-private, o noua lege, prin care compania executanta sa poate fi inlocuita daca nu isi respecta angajamentele, iar noul contractant sa fie ales direct, fara licitatie. Liber la spagi?
Statul roman are mare nevoie de noi constructii, dar nu sta foarte bine cu banii.
O solutie ar fi parteneriatul public-privat. Autoritatea publica pune la dispozitie terenul si o companie privata finanteaza lucrarile. Aceasta isi recupereaza banii prin exploatarea comerciala a obiectivului (de exemplu, taxe pe autostrazi), ori printr-o suma primita de la stat pe o perioada de pana la 25 de ani, in cazurile constructiilor sociale.
Aceasta este ideea promovata de ministrul delegat Dan Sova. El isi pune mari sperante intr-un proiect de lege pe care deja l-a aprobat, luni, Camera Deputatilor.
Puteri sporite pentru partenerul-stat
Propunerea legislativa vine cu noutati care acorda puteri sporite institutiei publice. Aceasta poate, conform reglementarii, sa elimine din joc firma privata in cazul in care constata nerespectarea contractului.
Ba mai mult, in anumite conditii, statul poate alege un nou partener, fara sa mai organizeze licitatie (inlocuirea partenerului privat se poate face fara realizarea unei noi proceduri de atribuire).
Acesta pare sa fie avantajul principal al noului act normativ, fata de cel anterior, Legea 178/2010, care oricum functiona numai acolo unde nu se aplica Legea concesiunilor si achizitiilor publice.
Legiuitorii incearca asadar sa scape de partenerii neseriosi, care te lasa cu lucrarea balta. Si creeaza conditii ca sa rezolve rapid astfel de situatii: a ramas autostrada la jumatate, numesc repede