Poate ca pasagerului de astazi, instalat confortabil in fotoliul sau care il transporta nu numai in orice colt al Europei, dar chiar si in orice parte a globlui, nu-i vine sa creada ca primul aparat care s-a inaltat de la sol n-are o vechime mai mare de 110 ani.
Ziua de 17 decembrie 1903 ramane memorabila in istoria aviatiei: in acea zi, s-a inaltat pentru prima oara in aer un avion cu motor, reusind sa se detaseze de sol si sa zboare timp de 12 secunde, pe o distanta de 37 metri. Performanta ii apartinea americanului Orville Wright din Ohio, SUA.
In aceeasi zi, Wilbur Wright, fratele lui Orville Wright, cel impreuna cu care Orville isi construise aparatul zburator, a facut si el o incercare, reusind sa se inalte de la sol si sa parcurga 260 metri, zburand timp de 59 secunde. Peste un sfert de kilometru, in aproape un minut! Era mai mult decat o performanta.
Pana la acea memorabila zi de 17 decembrie 1903, niciun aparat actionat de un motor nu se urcase in aer. In anul 1886, aceiasi frati construisera un planor nemotorizat. Dar demonstratia practica au putut-o face abia in 1902, lansandu-se cu planorul de pe proeminentele reliefului si reusind sa parcurga in acest fel distanta de 622,5 metri.
Aceasta performanta i-a incurajat in ideea de a-si dota aparatul cu un motor de 12 CP, echipat cu patru cilindri si racire cu apa, avand geutatea de 110 kg. Este motorul cu care vor realiza primul zbor din istoria aviatiei, in ziua de 17 decembrie 1903.
Contemporanii nu s-au gandit atunci ca acesta ar putea fi principalul mijloc de transport al viitorului. Dimpotriva, opinia generala era ca ei asista la crearea unei ingenioase jucarii, capabila sa distreze lumea la balciuri, dar fata de care autoritatile ar trebui sa instituie restrictii, pentru a evita posibilitele accidente foarte gave.
Aveau si motive: pr