Comisia Europeană a adoptat, astăzi, un nou "pachet de mobilitate urbană", ce vizează investiţii de peste 365 de milioane de euro în cercetare şi dezvoltare, pentru îmbunătăţirea transportului urban, conform unui comunicat primit astăzi de redacţie.
Orașele găzduiesc peste 70% din populaţia UE și reprezintă aproximativ 85% din PIB-ul Uniunii. În numeroase zone urbane, intensificarea traficului are ca urmări: congestionarea gravă, calitatea proastă a aerului, poluarea sonoră și niveluri ridicate de emisii de CO2.
Potrivit celui mai recent Eurobarometru, cetăţenii europeni sunt preocupaţi de efectele negative ale mobilităţii urbane și mulţi dintre aceștia sunt pesimiști în legătură cu perspectivele de îmbunătăţire a mobilităţii în orașele lor. 76% dintre cei chestionaţi consideră drept probleme grave: congestionarea (76%), calitatea aerului (81%) și accidentele (73%). 24% dintre respondenţi sunt de părere că situaţia se va îmbunătăţi în viitor, iar 35% cred că va rămâne aceeași. Pesimiştii reprezintă 37% din totalul subiecţilor.
Cercetarea și inovarea vor fi sprijinite prin iniţiativa Civitas 2020 din cadrul iniţiativei Orizont 2020. Măsura va permite orașelor, întreprinderilor, mediului academic și celorlalţi parteneri să dezvolte și să testeze noi abordări pentru mobilitatea urbană. Prima cerere de propuneri a fost publicată la 11 decembrie. Bugetul estimat pentru 2014 și 2015 este de 106,5 milioane de euro. Civitas 2020 este completată de parteneriatul european pentru inovare "Orașe și comunităţi inteligente" (200 de milioane de euro pentru 2014 și 2015) și de activităţile din cadrul iniţiativei "Vehicule ecologice" (159 de milioane de euro pentru cei doi ani).
Comisia Europeană formulează recomandări specifice pentru acţiuni coordonate între toate nivelurile de guvernare, precum și între sectorul public și cel privat în: logistica urbană, re