Compendiul „Educaţie Alternativă”, care se adresează tuturor celor care iau parte la procesul educativ al copiilor cu nevoi speciale, a fost lansat, iar Manualul include toate alternativele educaţionale recunoscute în România şi abordează subiecte precum abandonul şcolar sau politicile educaţionale pentru aceşti copii.
Considerată prea scumpă, în unele cazuri ineficientă, neadaptată nevoilor şi particularităţilor psihoindividuale ale copiilor cu deficienţe, educaţia copiilor cu nevoi speciale a fost supusă în ultimii ani reformei care a cuprins întregul sistem de educaţie.
Reducerea numărului şcolilor speciale şi integrarea copiilor cu dizabilităţi în învăţământul de masă au constituit, în România, politici educaţionale implementate brusc, fără o pregătire suficientă a sistemului educaţional, provocând confuzie, teamă de respingere şi autoizolare. De asemenea, ruşinea părinţilor şi rezistenţa în a recunoaşte dificultăţile cu care se confruntă copiii lor constituie alte bariere în drumul educaţiei acestora. „Pe parcursul proiectului am întâlnit o mulţime de părinţi care pur şi simplu nu îşi cunoşteau copiii”, a declarat coordonatorul ştiinţific al compediului, Simona Danciu.
În acest context, prin proiectul „Să redescoperim şcoala” vine în sprijinirea integrării sociale pe termen lung a tinerilor cu dizabilităţi şi a celor cu probleme de adaptare la programul şcolar. „Alternativele educaţionale pot constitui o variantă de educaţie pentru copiii cu nevoi speciale, fiind bazate pe teorii pedagogice şi utilizând metode şi strategii centrate pe elev şi pe progresul acestuia”, a spus Simona Danciu.
Manualul este structurat pe 7 capitole, care abordează teme precum: abandonul şcolar, politici educaţionale pentru copiii cu cerinţe educative speciale, aplicarea metodelor alternative la diferite categorii de dizabilităţi sau rolul specialistului în des