„Cum ajunge Moş Crăciun la toţi copiii din lume, într-o singură noapte?” „Cum încape moşul cel rotofei pe horn?” „Şi de ce seamănă moşul aşa de tare cu bunicul?” Dacă aţi trecut de vârsta acestor întrebări şi ştiţi cât de important este moşul pentru comerţ, probabil că v-aţi întrebat şi cât valorează brandul Moş Crăciun.
Ei bine, compania londoneză Brand Finance, speicalizată în evaluări de mărci comerciale, a găsit răspunsul la această întrebare, în urma unui studiu. Este cel mai scump brand din lume - 1,6 mii de miliarde de dolari. Scris altfel: 1.600.000.000.000. În comparaţie, cel mai valoros brand în 2013, Apple, este cotat la doar 8,3 miliarde de dolari.
O altă comparaţie: merca principală a companiei Coca Cola, cea care a lansat identitatea vizuala dominantă în prezent a lui Mos Craciun, înca de la începutul secolului al XIX-lea, valoreaza pe bursa mult mai putin decat Mos Craciun.
Brand Finance a folosit o metodă de analiză similară cercetărilor privind branduri comericale. Au fost analizate vânzările generate de asocierea unor produse sau servicii, mai ales în comerţ şi turism, cu imaginea moşului aducător de daruri şi s-a constatat că Moş Crăciun este cel mai bun ambasador pentru sute de marci comerciale.
CEO-ul Brand Finance, David Haigh, consideră că Moş Crăciun este standardul-aur în ceea ce priveşte brandingul. Recunoscut în întreaga lume, echipa sa a făcut o treabă foarte meticuloasă în construirea imaginii sale, astfel încât să fie relevanta pentru multe generaţii succesive. Cine ştie ce noi idei le vor mai veni elfilor ce-l ajută, se mai intreabă David Haigh.
El a spus că, deşi exista mulţi sceptici care spun că Moş Crăciun n-ar fi adevărat, este limpede că avem de-a face cu celebritatea care aduce cele mai mari încasări, lucru întărit şi de faptul că cele mai puternice branduri îşi doresc să se asocieze cu moşul. @N