Fiecare persoana interpreteaza mirosurile in mod diferit, datorita celor 400 de receptori existenti la nivelul nasului, au precizat cercetatorii americani intr-un studiu publicat in revista Nature Neuroscience. Astfel, modificarile aduse pana si unui singur receptor olfactiv pot influenta modul in care o persoana percepe mirosul unui parfum, al unui pahar cu vin sau al unei bucati de branza, de exemplu - iar aceste mirosuri pot fi percepute extrem de diferit de la o persoana la alta.
Cercetatorii americani au descoperit recent ca, datorita celor 400 de receptori olfactivi de la nivelul nasului, simtul mirosului difera chiar si in proportie de 30% de la o persoana la alta, informeaza dailymail.co.uk. "Pentru diferite produse, exista o mare diferenta intre ceea ce miros altii si ceea ce miros eu. Gradul de variabilitate a fost cu adevarat surprinzator - 30% dintre receptori difera intre doua persoane alese la intamplare . Este o proportie destul de ridicata", a declarat Joel Mainland, expert in biologie moleculara la Monell Chemical Senses Centre, din Philadelphia.
Schimbarea unui anumit receptor inseamna ca unii oameni percep un anumit tip de steroid ca miros de santal, in timp ce pentru altii, acesta ar putea avea miros de urina. "Este un lucru foarte diferit. Ceea ce pentru o persoana este un miros delicat si placut, prin schimbarea unui singur receptor, pentru alta persoana este un miros foarte puternic de urina", a afirmat Joel Mainland.
Cercetatorii au clonat 511 receptori olfactivi si i-au introdus in celule-gazda din laborator , apoi au evaluat modul in care fiecare receptor a reactionat la 73 de mirosuri diferite. Testele au identificat 28 de moduri diferite in care fiecare gama de receptori reactioneaza la mirosuri.
Echipa a folosit modele matematice pentru extrapolarea descoperirilor, ajungand la concluzia ca