Pentru că internetul este dominat de Facebook, YouTube şi Twitter, statutul unei vedete este dat şi de numărul de fani pe care îi are pe reţelele de socializare online. De aceea, tot mai multe persoane cunoscute cumpără fani, urmăritori şi vizualizări pe aceste platforme. Este vorba de conturi în spatele cărora nu se află persoane reale, ci programe software sau de conturi fictive create special pentru a fi vândute, potrivit ABC News.
Alte firme oferă vizualizări pe YouTube, foarte importante pentru orice artist din industria muzicală. Cei de la ABC News au ajuns la o astfel de firmă, care susţine că a vândut fani pentru conturile lui Paris Hilton şi al unei actriţe din serialul „Glee”.
De exemplu, pentru 42 de dolari, o companie sau un utilizator poate cumpăra 5.000 de următori pe Twitter de la site-ul Devumi.com. Noii fani apar într-o perioadă cuprinsă între 3 şi 7 zile, pentru a nu apărea suspiciuni. În vară, cântăreaţa LeAnn Rimes a fost acuzată că a cumpărat urmăritori fictivi pe Twitter după ce numărul acestora a crescut cu 50.000 într-o singură zi, fără ca ea să fi făcut ceva deosebit, pe plan personal sau profesional, în acea perioadă.
Unele reţele de socializare încearcă să combată acest fenomen. În 2012, YouTube a înlăturat peste 2 miliarde de vizualizări fictive, de la clipuri aparţinând unor vedete precum Rihanna şi Justin Bieber sau companiei Sony.
În ceea ce priveşte conturile fictive de pe Facebook sau Twitter, acestea pot fi identificate cu uşurinţă, susţin experţii. De exemplu, luăm un caz de pe Twitter. Contul X nu are o descriere, a publicat doar trei mesaje şi are doar doi urmăritori. În schimb, acest cont urmăreşte 500 de alte conturi. Este clar că avem de a face cu un cont fictiv.
Un proprietar de site care vinde urmăritori pe Twitter a declarat pentru ABC News că primeşte între 100 şi 200 de comenzi pe zi, ia