Guvernul discută un proiect de hotărâre care va permite companiilor petroliere să amâne modernizarea instalațiilor și reducerea gradului de poluare al carburanților. În schimb, firmele ar trebui să suporte creșterea accizei la benzină și motorină și să nu mărească prețurile la carburanți.
Noua acciză, care ar urma să fie percepută de la începutul anului viitor, a stârnit numeroase nemulțumiri, care au culminat acum zece zile cu un protest al transportatorilor. Guvernul a dat repede înapoi și a anunțat că se gândește să aplice acciza numai în cazul benzinei, nu și al motorinei, dar că are nevoie de acordul creditorilor internaționali.
Așa că în ședința de astăzi guvernul ar urma să discute proiectul de hotărâre prin care sunt acordate companiilor petroliere facilităţi la cota de biocarburant, calitatea benzinei şi emisiile de gaz. Despre ce modificări e însă vorba?
În 2011, guvernul hotăra că începând cu anul acesta, motorina şi benzina vor trebui să includă o cotă de biocarburant de minimum 6%. Conform calendarului stabilit atunci, cota de biocarburant din benzină trebuia să crească la 8% din 2015, la 9% din 2017 şi la 10% din 2019.
Cu puţin înainte de anul 2013, în ultimele zile ale anului 2012, guvernul a anulat obligaţia cotei de 6% biocarburant în motorină, a amânat creşterea cotei la 7% în motorină pentru 2016 şi a stabilit pentru acest an, pentru benzină, un conţinut de biocarburant de minimum 5%, în loc de 6%.
Atingerea acestei cote de 6% a fost fixată atunci pentru anul 2014.
Doar că acum, cabinetul Ponta negociază cu reprezentanţii companiilor petroliere nu majorarea, ci scăderea pentru anul viitor a cotei de biocarburanți prevăzute la benzină şi amânarea întregului calendar de majorare.
Astfel, pentru anul viitor este negociată acum, la benzină, o cotă de biocarburant de 4,5%, care să urce la 8% abia în 2018,