Companiile private, pe primul loc în topul banilor
Deşi efectele crizei nu au trecut, portul Constanţa abundă în investiţii. Potrivit unui raport al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime, la sfârşitul acestui an sunt în execuţie sau în curs de derulare 24 de proiecte investiţionale, cu o valoare totală de peste 58 de milioane lei. Interesant este faptul că, deşi statul derulează, prin CNAPMC, propriile investiţii în domeniul portuar, valoarea acestora este de aproape cinci ori mai mică, prin comparaţie cu banii pe care îi bagă companiile private în port. Din cele 24 de proiecte, zece aparţin statului şi au o valoare de puţin peste nouă milioane de lei, în timp ce restul proiectelor private se ridică la o valoare totală de 49,3 milioane lei. În timp ce administraţia porturilor maritime finanţează lucrări de infrastructură şi servicii, privaţii se ocupă cu lucruri mult mai serioase, cum ar fi terminale, depozite, silozuri, clădiri administrative şi renovare de sedii. Cel mai important proiect privat are o valoare de peste 25 de milioane lei şi constă în extinderea capacităţii unui terminal de cereale construit pe digul de larg.
Al doilea program de investiţii ca importanţă din sectorul privat este reabilitarea vechilor silozuri, cu o valoare de peste 7,6 milioane lei, proiect care singur aproape atinge valoarea totală a investiţiilor statului din port. Pe lista privaţilor urmează un alt proiect de aproape şapte milioane de lei, două programe de peste patru milioane de lei fiecare, precum şi alte proiecte mai mici ca valoare.
Potrivit CNAPMC, în porturile maritime româneşti au fost autorizaţi în acest an 791 agenţi economici. Au fost acordate 1.166 licenţe de lucru, 89 permise de lucru şi de asemenea au fost eliberate 28.381 legitimaţii de identificare şi acces şi 3.758 carnete de lucru pentru muncitorii portuari activi în cadrul firm