Guvernul a aprobat, în ultima şedinţă, o hotărâre care modifică reglementarea în vigoare cu privire la conţinutul de biocarburant în benzină şi motorină. Decizia vine în contextul în care miercuri Executivul a amânat cu trei luni introducerea accizei speciale de 7 cenţi la carburanţii auto. Aceste facilităţi au fost promise în urmă cu circa două săptămâni de Guvern companiilor petroliere, în contextul în care acciza la carburanţi urma să fie majorată, iar Executivul dorea să-i convingă pe petrolişti să suporte parţial majorarea preţurilor.
Guvernul a aprobat hotărârea prin care se acordă companiilor petroliere facilitatea de a reduce cota de biocomponent în benzină la 4,5% (volum), în loc de 6%, nivel stabilit pentru anul următor. În urmă cu un an, companiile petroliere au negociat cu Guvernul să se amâne creşterea cotei de biocomponent (bioetanol) în benzină la 6%, însă dintr-o eroare administrativă, la Monitorul Oficial a ajuns o hotărâre în care cota era de 5%. Dacă Guvernul nu ar fi aprobat actul normativ de ieri, cota legală de biocomponent ar fi devenit automat 6%, ca urmare a calendarului asumat în faţa Comisiei Europene.
Surse din piaţa petrolului, citate de economica.net susţin că fără această modificare, majoritatea maşinilor din România ar fi avut probleme, întrucât motoarele acestora nu sunt pregătite pentru niveluri de bioetanol în benzină de 6%.
În fapt, creşterea cotei bio la 6% în benzină ar fi dus la majorarea cheltuielilor companiilor petroliere, care ar fi fost nevoite să facă o serie de investiţii, ceea ca ar fi dus la o creştere a preţului carburanţilor.
Numai etanolul necesar pentru creşterea cu un procent, până la 6%, ar fi costat circa 8 euro pentru o tonă, fără accize, transport şi alte cheltuieli aferente, potrivit calculelor unor specialişti din domeniu, făcute la densitatea medie a benzinei din piaţă.
Conform