Indiferent la ce a renunţat din masa de Crăciun, românul nici nu se gândeşte să elimine dulcele tradiţional, indiferent dacă îl coace în propria bucătărie sau îl cumpără din brutării, supermarket-uri sau de la mici antreprenori.
„Cozonacul românesc este privit în lume precum Dacia. Este ieftin şi bun”, a spus Aurel Popescu, preşedintele Rompan. Acesta a confirmat că exporturile de cozonac ale României, cu ocazia Crăciunului, vor fi în valoare de opt milioane de euro, în care intră aproximativ două milioane de cozonaci.
Preţul mediu al unui cozonac de export începe de patru euro. „Exportăm în ţări cu comunităţi de români, precum Spania sau Italia, dar şi în state precum SUA, Canada, Germania sau Belgia. Au început să meargă foarte bine şi exporturile în Republica Moldova”, a spus acesta.
Pe de altă parte, şi piaţa internă va absorbi în perioada Crăciunului aproape opt milioane de cozonaci.
În mod obişnuit, într-o lună se produc în România cam 800.000 de cozonaci, iar vânzările anuale depăşesc 24 de milioane de bucăţi, respectiv puţin mai mult de un cozonac de persoană pe an. Acestora li se adaugă, neoficial, cozonacii făcuţi în vatrele de la ţară sau în cuptoarele amatorilor care nu vor să renunţe la o tradiţie de zeci de ani.
Cozonacul se „mănâncă” mai întâi cu ochii
Pentru Irina Stăncescu, una dintre fondatoarele brutăriei bucureştene PainPlaisir, cozonacul este întruchiparea Crăciunului într-un desert. Absolventă a celebrei şcoli gastronomice Le Cordon Bleu, Irina (foto, stânga) conduce, alături de Tom Rees şi Monica Aliman, o brutărie cu influenţe franţuzeşti, dar şi cu produse tradiţionale româneşti, precum cozonacul.
Cum îi explici unui englez ce înseamnă cozonac
În mica brutărie a celor trei parteneri, cele două românce au fost nevoite să-i explice partenerului englez ce înseamnă cozonacul, când şi cum se m