Miza preluării portului Constanţa este una de câteva sute de milioane de euro. Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa a prezentat, ieri, situaţia proiectelor investiţionale în derulare. Valoarea lor depăşeşte 175 de milioane de euro.
Cel mai important este digul de larg din Portul Constanţa, care va fi finalizat, prin extinderea cu încă 1.050 metri. În prezent, lucrările de execuţie sunt în derulare, având ca termen 23 de luni. Executantul lucrării este compania olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors, iar consultantul de supervizare, Haskoning DHV BV. Valoarea totală estimată a proiectului este de 616.104.412 milioane RON (TVA inclus), care include execuţia lucrărilor, consultanţa specializată şi alte cheltuieli conform devizului general.
Finanţarea se realizează din fonduri structurale (85%) şi de la bugetul de stat (15%). Proiectul constă în prelungirea digului de nord al Portului Constanţa cu 1.050 m, ceea ce ar prelungi lungimea totală a digului de la 4.850 m la 5.900 m, ca o premiză importantă pentru dezvoltarea zonei de sud a Portului Constanţa, dezvoltare care, în varianta maximală, poate adăuga până la 1.000 ha de pământ câştigat din mare. De asemenea, această prelungire a digului va determina reducerea agitaţiei valurilor la intrarea în port şi în bazinul zonei de sud a portului. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat de consultant pe 8 martie 2013. Constructorul - Van Oord Dredging and Marine Contractors - a testat materialele care vor fi utilizate pentru construirea digului de larg, prin realizarea unor încercări de laborator. Cantitatea totală estimată a materialelor de carieră care va fi utilizată este de aproximativ 3 milioane tone. Pentru transportul materialelor de construcţii se vor folosi mijloace de transport rutier şi pe apă. În oferta constructorului prezentată în cadrul licitaţiei, a fost in