Partidele din USL se luptă să găsească cea mai avantajoasă formulă cu care să se prezinte la prezidenţialele care se apropie vertiginos, guvernul e prins între angajamentul lui de a se face preş în faţa „investitorilor” precum Chevron, care îl împinge spre măsuri sălbatice de reprimare a propriilor cetăţeni, şi o contestare populară tot mai puternică. Şi totuşi, în acest timp statul are timp să producă iniţiative bizare, de controlare a societăţii şi în zone la care nu te-ai aştepta.
Prima e cea cu autostopul – idee aberantă în primul rînd pentru că nu e aplicabilă, în al doilea rînd pentru că ar însemna o militarizare excesivă a societăţii. E bine ca activitatea economică să fie impozitată în mod egal şi rigurios, dar nu toată viaţa socială e activitate economică impozabilă. Un anumit nivel de la firul ierbii e normal să rămînă neformalizat, inclusiv cu mici plăţi ocazionale între oameni cunoscuţi sau necunoscuţi.
Ce e însă interesant cu proiectul acesta de la Ministerul Transporturilor e că motivaţia lui sună ca şi cum ministerul s-ar îngrijora tocmai de transportatorii evazionişti care viciază mediul concurenţial, dar în loc să se ia de ăştia, răbufneşte aiurea asupra autostopului. Cum evaziunea din transporturi pare a fi foarte consistentă, cel puţin pe anumite segmente, ministerul putea să se ia liniştit de companiile evazioniste care nu plătesc impozite şi prin asta lovesc în cele care plătesc. Dar în loc să facă asta (ceea ce nu necesita noi reglementări, legislaţia anti-evaziune e bine mersi), se duce să jupoaie cetăţeanul simplu ca să alimenteze şi mediul concurenţial corect, şi pe ăla evazionist.
A doua iniţiativă e mega-anchetă cu paramedicii şi poliţiştii care dădeau ponturi firmelor de pompe funebre. Am citit şi eu stenogramele, sînt într-adevăr cam macabre, deşi toată povestea a fost mult supra-licitată în ziare şi a existat o doză c