Irina Petraş
Oglinda şi drumul
Prozatori contemporani
Editura Cartea românească
Volumul „ inventariaza semnalmente specifice prozei romanesti postdecembriste, dar si continuitati identificabile cu cele doua mari perioade din trecutul recent: interbelica si comunista. Cartile a peste o suta de prozatori sunt, mai intâi, martore ale dosarului despre starea prozei. Panoramarile din prima sectiune survoleaza marile teme la zi: relatia istorie-fictiune si formele sale de manifestare, destinul personajului literar in era micsorarii omului, eroticul si thanaticul – revolutii si tabuuri, lectura confidentiala, fragmentul si defragmentarea. In cea de-a doua sectiune, prozatorii sunt convocati in schite de portret cu pledoarii individuale. Oricate asemanari s-ar contabiliza si oricite chenare s-ar inventa, pâna la urma se impune din nou constatarea ca avem de-a face cu singuratati. Nici o oglinda nu e aidoma celeilalte, rasfrângerile sunt de o diversitate care imbogateste imaginea drumului – el, oarecum, unul si acelasi, dar de o constitutie imposibil de apropriat altfel decât prin varietatea tulburatoare a oglindirilor.”
Dan C. Mihăilescu
Castelul, biblioteca, puşcăria
Trei vămi ale feminităţii exemplare
Editura Humanitas
După antologia din urmă cu câţiva ani „De la coroana regală la Cercul Polar”, în care erau cuprinse fragmente din trei tipuri de scrieri memorialistice feminine (tipul castelan, tipul ţărănesc şi tipul erudit, adică Regina Maria, Maria Cantacuzino-Enescu, Zoe Cămărăşescu, Cella Delavrancea, Alice Voinescu, Jeni Acterian, Pia Pillat, Cornelia Pillat, Annie Bentoiu, Ecaterina Bălăcioiu Lovinescu, Lena Constante, Adriana Georgescu, Oana Orlea, Aniţa Nandriş), iată că apare şi un volum de glose la acele texte. „Într-o Românie (şi-o lume) a deriziunii, mârlăniei şi pustiitorului relativism p