Comercianţii apelează astăzi mai mult ca niciodată la trucuri psihologice pentru a ne determina să scoatem din buzunar mai mulţi bani decât avem de gând. Iar mall-urile sunt pline de astfel de „capcane“ menite să crească încasările
Marile centre comerciale ale lumii angajează experţi în obiceiurile de consum pentru a maximiza potenţialul financiar al fiecărui client care le trece pragul. Paco Underhill, autorul cărţii „Why We Buy: The Science of Shopping/De ce cheltuim bani: Ştiinţa din spatele cumpărăturilor“, este unul dintre conslierii în vânzări care a dezvăluit câteva dintre cele mai des folosite „şmecherii“ psihologice în mall-uri.
Underhill a făcut studii, de-a lungul carierei sale, pe sute de mii de persoane pentru a afla care sunt cele mai potrivite butoane pe care le pot „apăsa“ comercianţii în aşa fel încât să declanşeze în noi pofta de a cumpăra mai mult şi mai scump.
„Nimic nu este lăsat la voia întâmplării atunci când este proiectat un centru comercial sau când este se decide cum va arăta interiorul unui magazin. Totul este gândit să fie cât mai atrăgător posibil pentru potenţialul cumpărător“, scrie Underhill în cartea sa.
1. Dispunerea „magică“ a produselor
Volumul semnat de Paco Underhill oferă un exemplu concret despre cum ajungem să plătim un preţ exagerat pentru un produs cu un preţ de achiziţie extrem de mic, de tipul unui banal tricou. „Cumpărăm tricouri cu trei euro bucata din Sri Lanka, apoi le coasem etichete cu instrucţiuni în limba franceză sau în engleză, lăsând să se înţeleagă, oarecum, că ar putea fi produse în Franţa sau Anglia. Le împăturim cât mai frumos şi le punem pe un raft aflat la nivelul ochilor, într-o zonă luminată puternic, eventual expunem unul dintre ele pe un umeraş, alături de un poster uriaş care înfăţişează o tânără atractivă îmbrăcată cu respectivul produs“, a povestit managerul unui mag