O legendă a automobilului ia sfârşit vineri, 20 decembrie. Celebrul Volkswagen Combi, microbuzul fetiş al generaţiei hippie şi simbol al libertăţii, dispare definitiv din uzinele de producţie. Astăzi iese ultima masină de acest tip din uzina Sao Bernardo do Campo din Brazilia, acolo unde s-au produs, din 1957 încoace, peste 1,6 milioane de Volkswagen Combi.
Producţia din Germania se oprise deja în 1979. Au urmat închiderile de uzine în Africa de Sud şi Mexic. Brazilia era până azi ultimul bastion. În fata interesului suscitat de modelul Volkswagen Combi, firma germană a acceptat să dubleze la 1200 numărul de unităţi ale acestei ultime serii. O serie limitată deci şi destinată exclusiv pieţei braziliene.
Celebra camionetă, sau microbuz, botezată "Combi" în Franţa dar "Kombi" în Brazilia şi "Bulli" în Germania a început să iasă în serie din uzine în martie 1950. Combi a devenit astfel al doilea model din istoria firmei Volkswagen, după celebra broscuţă. Un model de la care Combi a preluat şasiul şi motorul. Inţial conceput doar pentru transportul de marfă, Combi se converteşte repede la cel de oameni pentru a deveni deci microbuz.
La sfârşitul anilor 60 cunoaşte un succes planetar şi devine simbolul mişcării hippie. Practicanţii de surf dar şi familiile îl adoptă graţie modularităţii sale şi posibilităţii de a-l transforma repede într-un camping-car. Nu în ultimul rând, robusteţea sa, uşurinţa cu care se poate repara şi preţul mic au popularizat această maşină pe toate meridianele.
În Franţa, premierul Jean-Marc Ayrault a lăudat recent modelul său de Combi, versiunea T3, o maşină pe care în declaraţia sa de avere o evaluează la 1.000 de euro dar la care nu ar renunţa pentru nimic în lume din cauza "valorii sale sentimentale".
Ultimul model ieşit acum din uzinele braziliene, cu toate opţiunile - inclusiv un cititor de mp3 - este come