Putina lume isi mai aminteste de tragicele sarbatori de la cumpana anilor 1938-1939, cand opinia publica europeana fusese puternic marcata, afland despre ceea ce pareau sa fie cele mai tragice catastrofe feroviare ale secolului. La scurt interval, avusesera loc in Romania doua ciocniri frontale de trenuri personale.
Cea dintai ciocnire s-a produs in noaptea de Craciun din 24/25 decembrie 1938, cand doua trenuri s-au izbit "bot in bot" in sudul Basarabiei, iar cea de a doua in noaptea de dupa Boboteaza anului 1939, cand alte doua personale se izbeau frontal, in apropierea localitatii Cisteiu, aflata intre nodurile feroviare Teius si Blaj.
Doua accidente aproape la indigo
Presa vremii semnaleaza ca primul accident s-a soldat cu 85 morti si 320 raniti, iar cel de al doilea cu 54 morti si 220 raniti. Accidente de asemenea proportii, intr-o succesiune atat de rapida, nu se semnalasera inca nicaieri in alta parte a Europei.
In plus, cele doua accidente se produsesera in conditii ca trase la indigo. Pe fondul unei ierni aspre, cu ger napraznic, incetasera legaturile intre numeroase statii de cale ferata, iar birourile de miscare din Blaj si Teius au acceptat plecarea tenurilor personale fara sa stie ca, din statia pereche pleca o garnitura in sens opus.
In mod similar, sefii de gara ai statiilor Etulea si Frecatei din sudul Basarabiei (astazi, in Ucraina) au acceptat plecarea trenurilor personale fara a avea acordul statiei pereche privind linia libera.
Inevitabilul s-a produs, iar numarul mare de morti si raniti provocat de accident a fost amplificat si mai puternic de temperatura scazuta din timpul noptii, care determina hipotermia victimelor.
Comentariul nu s-a schimbat
Acum, cand peste tragedia celor intamplate s-a asternut praful uitarii, merita totusi sa scormonim in arhive,