Ca si in anii trecuti, cele mai inalte pozitii din box office sunt ocupate de francize, dar in 2013 criza mondiala a fost metabolizata (sic!) de cinemaul american sub forma unei odisei al carei erou se lupta inegal cu o realitate aparent imposibil de infrant. Despre trendurile anului si clasamentele lui inedite in articolul de mai jos.
“Gravity”, de Alfonso Cuarón, una dintre rarele superproductii care sta pe umerii a doar doua personaje, pune in contextul infinit al spatiului cosmic doua destine umane, demonstrand finalmente in cel mai pur stil hollywoodian ca omul poate invinge, chiar daca e singur.
Acelasi lucru se intampla in filmul al lui J.C. Chandor, “All Is Lost”, unde navigatorul solitar interpretat de Robert Redford aplica legea de baza a barbatiei elaborate de Hemingway, “grace under pressure”, descurcand punctual fiecare situatie care ar fi putut sa il distruga.
Trailer “All Is Lost”:
E greu sa nu gasesti originea acestei teme a odiseeii eroului in filmele fratilor Coen, care au aprofundat-o recent in “Inside Llweyn Davis”. Eroul, un solist de muzica folk de la inceputul anilor 60, se cauta fara sa stie intr-o calatorie care n-are legatura doar cu muzica si cu saracia, ci si cu dezordinea lui morala. Llewyn Davis nu e personaj negativ, dar inconstienta il face sa repete aceleasi experiente.
Trailer “Inside Llewyn Davis”:
Tema odiseii e vizibila si in alte filme, de pilda in “Nebraska”, de Alexandre Payne, poate chiar si “Prince Avalanche” de David Gordon Green (chiar daca e remake dupa un film islandez recent.).
Acestor filme ai caror eroi se lupta singuri impotriva destinului li se opun cele care reflecta lacomia ce ne-a adus aici printr-o satira galagioasa si isterica. “Wolf of the Wall Street”/”Lupul de pe Wall Street” de Martin Scorsese, care intra la noi in 10