Forma unei bucati de ciocolata, patrata sau rotunjita, de exemplu, va determina si gustul acesteia, chiar daca reteta este identica.
Descoperirea a venit din Marea Britanie, unde, de fapt, totul a pornit de la un scandal, scrie passionsante.be.
Acum cateva luni, ciocolata Dairy Milk - o adevarata institutie in Marea Britanie - a primit o alta infatisare.
Din 1905, tabletele sale erau patrate, cu unghiuri foarte clar delimitate. Dar fabricantul a decis sa schimbe acest lucru, propunand o forma ceva mai rotunjita. Ei, bine, asta a provocat un adevarat scandal. Si nu din cauza neaparat a modificarii operate, ci mai ales pentru ca amatorii de ciocolata s-au plans in masa de modificarea gustului ciocolatei preferate, care a devenit prea uleioasa sau prea dulce. Or, reteta ramasese perfect identica!
Presa britanica, cu BBC in frunte, s-a interesat de acest scandal si a mers sa discute cu specialisti, pentru a intelege despre ce este vorba.
Explicatia? Noua geometrie induce zone de contact diferite in gura, ceea ce face ca ciocolata sa se topeasca cu o viteza diferita. De aici si faptul ca unele arome sunt livrate mai repede, altele mai incet. Se stie, de altfel, ca o forma rotunjita se adapteaza mai bine cerului gurii, ceea ce favorizeaza onctuozitatea, de unde si aceasta impresie de textura uleioasa.
Pe de alta parte, gustul este un simt foarte complex, in care intervine in special... vederea. Aspectul unui aliment moduleaza perceptia gustativa: patrat sau rotunjit, conteaza. Apoi mai exista si asteptarile, traditia, obisnuintele.
Forma unei bucati de ciocolata, patrata sau rotunjita, de exemplu, va determina si gustul acesteia, chiar daca reteta este identica.
Descoperirea a venit din Marea Britanie, unde, de fapt, totul a pornit de la un scandal, scrie passionsante.be.