Cristian Bădiliță on/morându-l pe fratele porc
A publicat 40 de volume, a mobilizat un întreg colectiv european pentru o traducere „la zi” a Septuagintei și a Noului Testament. 15 ani ca să traducă în română texte care ar trebui să fie esențiale pentru orice creștin autohton. Ce crede Cristian Bădiliță despre Crăciun, porc, brad și PF Daniel?
Iisus n-a vorbit de ziua nașterii sale, evengheliștii au neglijat-o, creștinilor din primele secole le era necunoscut Crăciunul. Sigur s-a născut pe 25 decembrie? N-aș vrea să fac vreo gafă.
Nu doar că nu faceţi o gafă, dar puneţi, ca Parsifal, întrebarea necesară. Într-adevăr, în primele trei secole Biserica n-a avut o sărbătoare specială pentru naşterea lui Isus. Sărbătoarea cea mai importantă era comemorarea Învierii. Sărbătorirea zilei de naştere a cuiva era socotită, de mulţi Părinţi ai Bisericii, ca fiind o practică păgână. Ceea ce conta era ziua de naştere cerească, adică ziua morţii. Revenind însă la întrebare, singura aluzie la perioada naşterii lui Isus în Noul Testament se află în Evanghelia după Luca. Ceilalţi tac chitic. Luca spune că, în vreme ce Maria se pregătea să nască, păstorii se aflau cu turmele pe câmp, ceea ce înseamnă că ne aflăm în anotimpul cald, undeva între aprilie şi octombrie. Au fost şi încercări năstruşnice de stabilire a unei date. Unii au propus ziua de 28 martie, după raţionamentul următor. Prima zi a lumii, a universului trebuie socotită 25 martie, echinoxul de primăvară, pentru că atunci lumina este egală cu întunericul, iar Dumnezeu, întâi şi întâi, a despărţit lumina de întuneric. Apoi, în ziua a patra, a creat soarele. Conform unei profeţii a lui Malahia, reainterpretată de creştini, Isus este „soarele dreptăţii”. Prin urmare, „soarele dreptăţii” s-a născut pe data de 28 martie, adică, 25 plus 3.
Romanii sărbătoreau în 25 decembrie Saturnaliile, ziua n