Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a anunţat că începând cu data de 3 ianuarie va intra în vigoare noul program pentru market makeri, prin care îşi propune să dezvolte activitatea de market making şi să crească lichiditatea pieţei locale de capital.
Un market maker sau furnizor de lichiditate este o bancă sau o firmă de brokeraj care îşi asumă să asigure cotaţii de vânzare şi de cumpărare pentru acţiunile listate la bursă. Prezenţa unui market maker pe o anumită acţiune asigură investitorului o contrapartidă în momentul în care vrea să vândă sau să cumpere o anumită acţiune. De asemenea, prezenţa unui market maker reglează dezechilibrele din piaţă şi reduce oscilaţiile mari caracteristice în general acţiunilor nelichide.
Primul program de market making conceput de noua conducere a BVB va fi aplicat pe o perioadă de şase luni şi va viza cele mai importante 15 acţiuni tranzacţionate pe bursa de la Bucureşti, respectiv Fondul Proprietatea (FP), Erste (EBS), Banca Transilvania (TLV), Petrom (SNP), BRD, cele cinci SIF-uri, Romgaz (SNG), Transgaz (TGN), Transelectrica (TEL), Nuclearelectrica (SNN) şi Bursa de Valori Bucureşti (BVB).
Firmele de brokeraj care se vor înscrie ca market makeri pentru aceste acţiuni va trebui să asigure cotaţii de vânzare şi de cumpărare în piaţă pe minimum 75% din perioada şedinţei de tranzacţionare, pentru cel puţin şase luni. Market makerii vor beneficia în schimb de comisioane preferenţiale din partea BVB.
Ludwik Sobolewski, directorul general al BVB, a afirmat: "Programul de market making a fost creat pentru a creşte eficienţa mecanismelor de piaţă şi lichiditatea în general. Comisionul de tranzacţionare pentru market makeri este egal atât pe partea de cumparare, cât şi pe partea de vânzare, având valoarea de 0,01% si fiind condiţionat de îndeplinirea obligaţiilor de cotare ale market makerului. Aceasta va crea o