Dacă pentru creştini Crăciunul reprezintă, înainte de toate, Naşterea Domnului, am putea să ne întrebăm cum se raportează la această sărbătoare oamenii care se declară atei. „România liberă“ a stat de vorbă cu câţiva dintre aceştia despre partea seculară a Crăciunului.
Din perspectiva celor care văd Crăciunul ca pe o sărbătoare creştină, semnificaţia acestei zile este clară şi nenegociabilă: „Subiectul sărbătorii este Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos din Fecioara Maria şi, prin aceasta, începutul mântuirii noastre. A serba altceva decât Naşterea Domnului de Crăciun presupune, logic, a nu serba Crăciunul, ci o cu totul altă sărbătoare. De aceea, este necesară separarea cât mai clară între Crăciun şi obiceiurile de iarnă, multe dintre ele de dată foarte recentă, care vorbesc despre cu totul altceva decât despre Naşterea lui Iisus Hristos“, explică teologul Bogdan Duca.
Pentru cei 86,5% din românii care s-au declarat creştini ortodocşi la ultimul recensământ lucrurile sunt simple. Cum celebrează însă ateii Crăciunul? Îl celebrează sau nu? „Oricât de atei am fi noi, toţi suntem prizonierii unor tradiţii“, spune George. „Crăciunul a fost deturnat către o semnificaţie mai puţin religioasă şi e mai degrabă un prilej de sărbătorire, de bucurie, dincolo de semnificaţia primară. Prin urmare, mă bucur de Crăciun la fel ca toţi creştinii şi necreştinii. Să fim realişti, pentru creştinul obişnuit, Crăciunul nu semnifică atât întruparea lui Dumnezeu, cât e o ocazie de a petrece timpul alături de familie, de a oferi cadouri, de a fi liber de la muncă“, mai spune el.
În zilele noastre, simbolurile acestei sărbători sunt bradul, petrecerile şi Moş Crăciun îmbrăcat în roşu, care este o invenţie de marketing a secolului XX, pentru creşterea vânzărilor. Creştină, atee sau secularizată, lumea apreciază sărbătoarea Crăciunului. De altfel, aceasta este singura săr