În 2013, comerţul modern l-a depăşit pentru prima dată pe cel tradiţional, a fost finalizată cea mai mare tranzacţie din retail, Auchan/Real, marile reţele au deschis circa 270 de magazine, majoritatea de proximitate şi supermarketuri, şi s-au extins pe online.
Potrivit datelor GfK, comerţul modern a ajuns la 53% din total piaţă, de la 49% anul trecut, depăşindu-l pentru prima dată pe cel tradiţional.
Cea mai mare pondere în comerţul modern este deţinută de hipermarketuri - 28%, urmată de supermarketuri - 13%, discounteri - 9%, cash&carry - 1% şi magazine de proximitate - 2%.
Şi în acest an, marii retalerii au continuat extinderea reţelelor, în special a celor de supermarketuri, magazine de proximitate şi unităţi de discount, care au cumulat peste 95% din deschideri.
Cel mai activ retailer a fost şi în acest an Mega Image, parte a grupului belgian Delhaize, care a plusat cu 104 magazine noi, cu 16 mai multe decât deschiderile de anul trecut, dintre care 37 supermarketuri Mega Image, 66 magazine de proximitate Shop&Go şi o unitate dedicată produselor congelate, AB Cool Food. Belgienii şi-au concentrat extinderea pe Bucureşti. Reţeaua Mega Image numără în prezent 296 de unităţi la nivel naţional.
Locul secund este adjudecat de Profi, deţinut de fondul de investiţii polonez Enterprise Investors, care s-a extins cu 63 de supermarketuri noi şi ajuns la 207 unităţi. Profi operează trei concepte de magazine: Profi, Profi Mall şi Profi City. Profi a fost şi unul dintre cei mai activi retaileri pe partea de preluări, achiziţionând de la începutul anului 6 magazine Alimrom din Cluj-Napoca şi cinci unităţi Pita în Botoşani.
Pe trei se regăseşte Carrefour, care a inaugurat în acest an 52 de magazine din toate cele trei formate pe care le operează, dar cu accent pe magazinele de proximitate. De la începutul anului, retailerul france