România are în prezent zece tuneluri rutiere, cu o lungime cumulată de aproape 2 kilometri, potrivit Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
Cel mai nou tunel, cu o lungime de circa 340 de metri, a fost deschis circulaţiei în a doua jumătate a lunii decembrie şi face parte din tronsonul al patrulea al autostrăzii Orăştie-Sibiu. În afară de acesta, doar un singur alt tunel din cele zece existente în ţară a fost construit după Revoluţie, mai exact cel de la Lacul Roşu, de pe DN 12C Gheorgheni-Bicaz.
Cel mai lung tunel rutier din ţară este Capra-Bâlea de pe Transfăgărăşan, care se întinde pe o distanţă de 884 de metri şi a fost construit în 1972, potrivit CNADNR. Pentru realizarea sa au fost săpaţi peste 41.000 de metri cubi de piatră, folosindu-se 20 de tone de dinamită, 3.500 de tome de ciment, 90 de tone de oţel-beton, 4.100 de metri de ţeavă şi alte materiale de construcţii, potrivit portalului transfagarasan.eu. De altfel, Transfăgărăşanul, una dintre cele mai importante atracţii turistice din ţară, cuprinde în total cinci din cele zece tuneluri rutiere existente în România, având o lungime cumulată de circa 1,2 kilometri.
Cel mai lung tunel rutier din lume se află în Norvegia, la Laerdal, şi se întinde pe o distanţă de 24,5 kilometri, de peste 30 de ori mai mare decât lungimea tunelului Capra-Bâlea de pe Transfăgărăşan. Tunelul norvegian a fost inaugurat la finalul anului 2000 şi este prevăzut cu o serie de sisteme de securitate, potrivit CNN. Astfel, până şi simpla atingere a extinctoarelor situate de-a lungul tunelului la o distanţă de 125 de metri declanşează o alarmă care le va indica şoferilor care tranzitează tunelul să întoarcă şi să iasă din tunel.
De asemenea, există telefoane de urgenţă amplasate la fiecare 250 de metri, dar şi 15 puncte de întoarcere special concepute pentru autobuze şi