Companii de stat care supravieţuiesc ca urmare a ştergerii datoriilor istorice de către Guvern, prin ordonanţe de urgenţă fac găuri adânci în bugetele proprii pentru a susţine financiar, prin contracte ilegale de comodat, şi 17 maşini ajunse în folosinţa unor directori din Ministerul Transporturilor. Concluziile apar în Raportul Public al Curţii de Conturi pentru anul 2012 potrivit căruia CFR SA, CFR Călălori şi CFR Marfă au cheltuit anul trecut mai bine de 620.000 de lei pentru întreţinerea acestor automobile cărora le-au plătit, ilegal, inclusiv combustibilul.
Raportul menţionează 17 maşini mărcile Audi, Volkswagen, Mitsubishi şi Toyota care au ajuns în folosinţă gratuită la Ministerul Transporturilor, în subordinea căruia se află cele trei companii de stat, prin contracte cu clauze ilegale.
Întrebată dacă a găsit astfel de contracte în august, când a fost învestită ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu a confirmat pentru gândul că acestea nu au fost reziliate în totalitate nici până în prezent, adăugând că a cerut “o situaţie exactă” pentru a fi anulate. “Da, când am venit am cerut companiilor rezilierea contractelor de comodat. Nu toate au fost încă reziliate. Am cerut o situaţie actualizată”, a precizat ministrul.
Datele oficiale făcute publice chiar de CFR arată că în 2012 cele trei companii au fost departe de o situaţie financiară care să le permită astfel de “cadouri” pentru şefii din Transporturi cărora le-a fost interzisă, după 2010, cumpărarea de automobile mai scumpe de 18.000 de euro.
CFR plătea până şi benzina
Ceea ce Curtea de Conturi semnalează este, în primul rând, ilegalitatea unor clauze. Prin aceste contracte, obligaţia de a suporta cheltuielile de exploatare, de la taxe, revizii, roviniete, reparaţii până la asigurări îi revine comodantului, adică CFR şi nu comodatarului, aşa cum prevede Codul Civil. @N_P