Cînd am aflat că Dilema veche apare, în loc de joi, marţi, de Ajunul Crăciunului, am căutat un subiect mai vesel. Mi-a fost greu să-l găsesc, pînă am dat peste Google Zeitgeist, topul căutărilor celor mai frecvente de pe Google, din România şi din 2013.
DE ACELASI AUTOR Prima zi de Revoluţie Televiziuni malefice şi televiziuni vrăjitoreşti Conspect de Jeff Bezos Activismul online şi conformismul obscenităţii Căutările pe Google arată ce îi interesează, sau care-s preocupările, celor opt milioane de români care s-au conectat la Internet cel puţin o dată pe lună, în 2013. Începem cu întrebările din clasa „Ce este?“. Cea mai căutată se referă la fainoşag, regionalism ardelenesc pus în circulaţie de o reclamă la pateu. Cuvîntul e un derivat de la „fain“, „bun“, şi prezenţa lui arată că utilizatorii de net sînt preocupaţi de ce mănîncă. În aceeaşi categorie e „Ce este aflatoxina?“, întrebare legată de scandalul laptelui infestat, din primăvară, dar şi interogaţia asemănătoare pentru gazpacho sau quinoa – o plantă mîncabilă, originară din Anzi. În top 10 „Ce este…?“ sînt şi întrebări politice, care arată că românii se uită şi peste graniţe, referitoare la Schengen, Mecanismul de Cooperare şi Verificare sau Ramadan – sărbătoarea musulmană. Topul „Cum să…?“ cuprinde – previzibil – întrebări mai practice, dintre care cea mai des formulată se referă la slăbit, contrar percepţiei despre obiceiurile alimentare nesănătoase ale românilor. Din aceeaşi categorie mai fac parte curiozităţile referitoare la pozat, cusut, zugrăvit, construit, tuns, sudare, dar şi preocupări mai metafizice, referitoare la meditaţie sau economisit. Ultimele, sugerînd că obsesiile material-acumulative post-1989 ale conaţionalilor, au mai dispărut. Căutările pure şi simple sînt eterogene, dar căutătorii au fost interesaţi, în acest an, de rezultatele BAC-ului, filme, Eurovision (aspiraţie europea