Diferenţele de performanţă în furnizarea serviciilor de voce şi date dintre operatorii de comunicaţii mobile din România nu sunt în general foarte mari, iar în medie calitatea serviciilor de voce şi date la nivelul pieţei este una ridicată, arată un raport al companiei germane de audit P3, publicat recent, pe baza unei serii de teste realizate în luna iulie în România.
Testele au fost realizate la solicitarea Cosmote România, numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă. Anterior, doar Vodafone şi Orange România au mai apelat la P3 pentru a obţine certificări pentru calitatea serviciilor furnizate.
Varianta publică a raportului P3 livrat Cosmote include însă, pentru prima dată (pentru piaţa din România), atât “notele” obţinute de Cosmote pe durata a 30 de teste diferite care au măsurat performanţa reţelei de voce şi date a companiei, cât şi pe cele obţinute de alţi doi operatori rivali cu reţele GSM/3G.
Numele rivalilor - cel mai probabil Orange şi Vodafone, singurele companii locale care mai au reţele 2G/3G, nu apar în documentul P3 - acestea fiind înlocuite cu “Operator 1” şi “Operator 2”.
În absenţa unor teste realizate de autorităţile din România în ceea ce priveşte performanţa reţelelor de comunicaţii mobile de pe piaţa locală, raportul P3 este în prezent unicul document realizat de o entitate independentă şi accesibil marelui public care permite conturarea unei fotografii de ansamblu a calităţii serviciilor de comunicaţii mobile însă la nivelul lunii iulie 2012, în 12 oraşe mari din România în condiţiile în care testele au fost realizate în exterior, oferind astfel condiţii mai bune de recepţie a semnalului decât în interiorul clădirilor.
Cosmote nu a obţinut cel mai bun scor în toate testele, conform documentului. Datele din tabel arată că “Operatorul 1” a obţinut de 11 ori locul 1 în testele P3, de 5 ori locul 2 şi de 4