Anul 2013 a fost în cinematografia din România anul filmului "Poziţia copilului", care a adus în premieră Ursul de Aur unui lungmetraj românesc."Poziţia copilului", propunerea României la Oscar, şi-a încheiat însă destinul odată cu neincluderea sa pe lista scurtă a premiilor Academiei de film americane.
Filmul românesc a primit şi în 2013 o serie de aprecieri din partea publicaţiilor de specialitate din străinătate. The Hollywood Reporter, Variety, IndieWire, dar şi The New York Times, The Economist şi Financial Times au lăudat producţiile româneşti, în timp ce BBC a afirmat într-un articol că "noul val al filmului românesc intră într-o nouă eră".
Cel mai important premiu al anului pentru cinematografia românescă, Ursul de Aur, primit de drama "Poziţia copilului", în regia lui Călin Peter Netzer, continuă să ţină filmul românesc în lumina reflectoarelor, după cum spunea cineastul Cristi Puiu, după ce pelicula a fost premiată la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin.
Înainte de a fi proiectat în premieră la Berlin, publicaţiile de specialitate au arătat un imens interes pentru filmul care vorbeşte cu dramatism, cu emoţie, dar şi cu umor despre traumele sufocării copiilor prin dragoste şi despre amprentele pe care le lasă părinţii asupra personalităţii acestora. "Răzvan Rădulescu a scris cel mai puternic scenariu al său din ultima perioadă pentru «Poziţia copilului», disecţia pe care Călin Netzer o face iubirii materne care atinge cote monstruoase. Filmul este, de asemenea, o critică tăioasă la adresa noilor îmbogăţiţi (un gen care se găseşte nu doar în România), o clasă în care realităţile sunt mascate, iar conflictul este evitat de fiecare dată când apare. Dialogul tăios, inteligent, multistratificat şi prestaţia foarte bună a actorilor, cum era de aşteptat, fac spectatorul să treacă cu vederea poziţionarea critică evidentă", a afirmat Jay