Compania de Autostrăzi a dat pe ochi frumoşi contractele pentru construcţia Autostrăzii Cernavodă-Medgidia-Constanţa, alegând ofertele cele mai scumpe. Neregulile sunt consemnate în ultimul raport public al Curţii de Conturi.
Raportul Curţii de Conturi arată cum a favorizat Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi (CNADNR) constructorii care au câştigat contractele pentru sectoarele de autostradă Cernavodă-Medgidia şi Medgidia-Constanţa, deşi aceştia au avut ofertele cele mai scumpe. Lucrările au fost finanţate dintr-un împrumut contractat de la Banca Europeană de Investiţii (BEI).
Contractul pentru construcţia ultimelor două sectoare ale Autostrăzii Soarelui a fost parafat în ianuarie 2009. Chiar dacă oferta FCC/Alpine a fost de 564 de milioane de lei (131 de milioane de euro), iar Mochlos/Danya a oferit 628 de milioane de lei (146 de milioane de euro), Colas SA a câştigat contractul cu o oferta cea mai scumpă - 634 de milioane de lei (147 de milioane de euro). În această perioadă, CNADNR a fost condusă de interimarul Cristian Duică, fost director general adjunct al companiei în ministeriatul lui Radu Berceanu.
„Urmare a modului defectuos de derulare a procedurii de atribuire a contractului, au fost create premisele prejudicierii companiei cu 70 de milioane de lei (16 milioane de euro), reprezentând diferenţa dintre preţul ofertei declarate câştigătoare şi cel al ofertei cu preţul cel mai scăzut”, se arată în raportul de control.
Eroare de redactare
CNADNR a folosit un tertip pentru a scăpa firma Colas de competitori. Comisia de evaluare a descalificat asocierea formată din companiile FCC şi Alpine din cauza unei simple erori de redactare a unui document din licitaţie.
„Scrisoarea de ofertă, datată 15 septembrie 2008, avea ca termen de valabilitate 13 ianuarie 2008, în loc de 13 ianuarie 2009. În condiţiile în care deschiderea