„Tech Adevărul“ a discutat cu Iulian Stanciu, directorul eMAG, înainte de Crăciun. El este omul care a adus Black Friday în România, conduce cel mai mare magazin online al ţării şi vrea să-l facă un fel de Amazon al Europei de centru-Est cu un plan pe 10 ani. Dincolo de toate astea, rămâne un om pasionat de tehnologie, de comerţ şi care apreciază viteza la care curge viaţa în afaceri.
Este o dimineaţă de decembrie lipsită de zăpada. Mai sunt câteva zile până la Crăciun şi eu îl aştept pe Iulian Stanciu, directorul eMAG, într-o cameră din sediul companiei. Aveam să aflu că în acea dimineaţă a fost în parc la alergat. Cu aproape o lună înainte, pe 22 noiembrie, am fost în acelaşi sediu al eMAG pentru a vedea cum „se întâmplă“ Black Friday, evenimentul reducerilor. De ce ne interesează însă pe noi această sărbătoare consumistă importată de la americani?
Anul acesta, probabil că Iulian Stanciu a atras cea mai mare atenţie asupra Black Friday cu faptul că a decis ca eMAG să deruleze aceste eveniment pe 22 noiembrie. La americani, e în ultima vineri din noiembrie, la noi a fost în penultima. Este revoltător ce a făcut acest magazin, dacă priveşti prin ochii unui purist care nu-şi umple coşul de cumpărături decât în preajma Crăciunului. Sau dacă priveşti prin ochii unui „expert“ care condamnă aceste tendinţe consumiste ale lumii. L-am întrebat pe Stanciu ce reprezintă acest eveniment şi dacă era justificată schimbarea datei. Pentru cea din urmă dilemă mi-a dat exemplul Chinei.
„Am studiat modelul Amazon, Rakuten din Japonia, studiez şi Alibaba cu Taobao din China. Am văzut recent un discurs al lui Jack Ma, director Alibaba, după Jeff Bezos (n.red.: director şi fondator Amazon) al doilea om de comerţ din lume, în care spuneau că Black Friday-ul chinezilor e la începutul lui noiembrie, atunci au potrivit ei data cu o sărbătoare a lor şi au Singles Day pe 11