Lanţurile internaţionale care domină comerţul modern local au câştigat constant teren în ultimii ani, ajungând la finalul anului trecut să deţină 49% din comerţul local. Totuşi, România rămâne în continuare “codaşă” în Europa în contextul în care pe pieţe precum Cehia, Polonia sau Ungaria comerţul modern are o cotă de piaţă de peste 60%.
Cele 12 reţele străine au mâncat an de an din cota de piaţă a micilor magazine de bloc, a chioşcurilor şi a alimentarelor care au fost astfel de multe ori forţate să tragă obloanele.
La polul opus, lanţurile internaţionale au deschis magazine pe bandă rulantă, în fiecare din ultimii ani fiind inaugurate peste 100 de unităţi. În acest context, comerţul modern a ajuns de la o pondere de doar 10% în 2000 la 49% anul trecut şi la 53% în 2013.
Comerţul modern, o piaţă de 7-8 mld. euro, a reuşit în mai puţin de două decenii să “muşte” mai bine de jumătate din comerţul local. Expansiunea agresivă pe formatele clasice - hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de tip discount - pe de-o parte şi dezvoltarea de formate de proximitate pe de alta au dus la dispariţia multor jucători mici, alimentare, chioşcuri şi magazine de bloc dezvoltate de antreprenori locali. Astfel, doar Carrefour şi Mega Image au dezvoltat peste 100 de unităţi pe format de proximitate cu brandurile Express şi Shop&Go. Aceste magazine au ajuns, potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă Gfk să aibă o pondere de 2% în vânzările din comerţul local, faţa de 0% în urmă cu un an. Vânzările anuale ale magazinelor moderne de proximitate pot fi astfel estimate astfel la circa 300 mil. euro.
Istoria comerţului modern local a început să se scrie în 1996 când a intrat pe piaţa locală Metro Cash&Carry adus de grupul german în parteneriat cu omul de afaceri Ion Ţiriac. Astăzi pe piaţă sunt 12 reţele de comerţ modern, toate străine.
Hans Dewae